För att kunna driva olika politiska frågor är det viktigt att nå ut till folket, både med resultatet av den tidigare förda politiken och nyheter på området. Här är det viktigt att använda sociala medier på ett klokt sätt, så att möjliga och befintliga väljare är väl informerade kring vad deras folkvalda gör och vill göra.
För att nå kunder brukar företag anlita produktionsbolag som producerar film till organisationer och verksamheter. Även en politisk organisation kan anlita denna typ av tjänsteleverantör, där organisationens varumärke stärks via en informativ film som sänds på TV och via sociala medier. Produktionsbolaget står för hela kedjan från manusutveckling till casting, filminspelning och efterbearbetning.
Nå ut politiskt
Alla riksdagspartier har idag en marknadsföringsstrategi, där de noga för ut sitt budskap via sociala och traditionella medier. Svenska filminstitutet lade nyligen upp ett omfattande arkiv där det gick att se partiernas tidigare valfilmer. Hur många reklamfilmer som partier kan producera beror på deras budget, men partierna kan också få uppmärksamhet via politiska utspel som publiceras som nyheter i tidningar och TV-program. En bred internetsatsning med annonsering brukar vara vanlig under valtider, då det gäller att få ut så mycket information som möjligt om partiet till väljarna.